Egentligen hade jag tänkt att köra en "del 2" av några grejer från semestern, men nu har det ju hänt några grejer som kan vara värda att ventilera lite. Även om en del förmodligen redan har hört talas om dem.
Så det blir inte helt i kronologisk ordning som saker och ting gås igenom.
 
Och i den andan så börjar vi med det allra allra senaste. 
Jag har ju fått igång löparskorna igen efter att de hade samlat damm större delen av våren. Och det är ju lite det där med vilka mål man vill sätta. Har ju fortfarande lite svårt att låta bli att jämföra mig med tider som man en gång gjort, och man försöker springa fortare varje gång man är ute. 
 
Jag har liksom svårt att bara ta det som en joggingtur i slötempo, även när man egentligen inte har orken i sig att köra på ordentligt. Det är liksom lite trist att de övriga 4.8km inte kan kännas lika enkla som de första 0.2km gör. 
På något sätt så har jag satt ett mål att jag ska ta halvmilen under 25 minuter, vilket inte på långa vägar är en särskilt svår nöt att knäcka för de flesta, men det innebär en sänkning med typ 45 sekunder per km för mig just nu.
 
Och jag har ju varit nere på de tiderna och nosat förra året. Sprang ju en hel del då, och i betydligt backigare terräng, och när jag kollade lite så låg jag på väldigt låga 5 per km och där jag t.om varit under det på vissa sträckor. Men så hade jag ju också en tendens att gå ut stenhårt och sen stupa totalt på tredje kilometern. 
 
Jag har ju klagat en del tidigare på att det finns bättre förutsättningar på andra ställen med joggingspår och sånt. Finns ju bara ett enda preparerat spår här i orten, och när man springer på barfotaskor så ska man hålla sig till preparerade slingor. Så ja, det finns en slinga här i utkanten av orten. Typ 3.5 km hemifrån. 
 
Men jag vetifan hur man tänkte när man byggde den där jävla slingan runt ett stort jävla gyttjehål i marken!

Inte nog med att det stinker surhål där nere, vilket det gör konstant.
Myggor trivs i sådana surhål med lite skog runtomkring.
Och det finns myggor.
Stora jävla mördarmyggor från fucking Malaysia! 
 
Jag har varit där nere och sprungit i kortbyxor, jag har varit där i T-shirt. Ikväll hade jag långärmad löpartröja och långa löpartights. 
 
De där jävla myggorna bet mig tre i taget, rätt igenom kläderna!! 

Men nu vet jag inte om det på ett sätt kanske kan vara en briljant idé att ha slingan där nere i myggornas paradis. För det är ju meningen att man ska röra på sig, och röra på sig gör man. För annars blir man totalt uppäten. Så det skulle ju kunna vara en positiv sak också...
 
Nog om det. Blev längre än jag tänkte mig faktiskt. 
Lät kanske inte så positivt heller, vilket jag fått kritik för tidigare, att jag "bara gnäller och klagar som en gammal gubbe"
 
Well, hände ju en grej häromdagen som gjorde sitt bästa för att ta det positiva rätt ur en. 
Min GSR motorcykel som jag köpte sprillans ny för två år sedan hade jag ju tänkt sköta om ordentligt. Ha alla stämplar i serviceboken, eftersom jag bollar med tanken att byta in den mot en F800GS som har betydligt bättre långfärdsegenskaper. 
 
När jag köpte den så hade den ju inte rullat en enda km, och första servicen var på 100 mil, vilket jag knäckte på mindre än två veckor. Redan där kom ju den första överraskningen. 
Den första servicen kostade lite över 2000kr, och jag minns att jag tänkte för mig själv:
 
Här har jag precis köpt en mc för 86000kr och så ska jag betala 2000 för en service efter 1½ vecka...?

Det både lät och kändes ganska orimligt måste jag erkänna. 
Och här kommer då det stora problemet. En av de två personerna jag pratade med sa åt mig att nästa service var på 1000 mil. Jag minns hans ord helt perfekt, han sade ordagrannt:
 
Det är bättre att du kör 1150 mil med den än att du kommer med den på 900 mil. 

Och jag har ju haft koll på mätaren. Några av er såg nog när jag lade ut milstolpen på 900 mil i somras, och senare klippte jag 1000 milstolpen. Och när jag bytte mitt bakdäck tidigare i sommar så frågade jag den killen om han var intresserad av att fixa min service när det blev dags, men han svarade att man måste serva den på märkesverkstad för att den där 5 åriga fabriksgarantin ska gälla. 
 
Så när jag började rota bland mina papper för att hitta numret till Motorsport i Landskrona så hittade jag min servicebok. Och där såg jag att jag dels inte fått nån stämpel för den där 100 milaservicen jag gjorde och än värre var det att upptäcka att serviceintervallet låg på 600 mil, och inte 1000 som man faktiskt sagt till mig. Så jag ringde dit för att prata med dem om detta och fick till svar ganska direkt:
 
"Nä det finns ingen här som skulle ha sagt 1000 mil. Alla vet om att det är 600 mil som gäller. Det är ingen möjlighet att nån av våra killar skulle sagt något sånt. Och nu är din fabriksgaranti förbrukad eftersom du inte följt serviceintervallet"

Oh Joy liksom.... 
Värdet på just den här typen av hoj har ju rasat rätt bra redan, och en hoj utan fabriksgarantin lär ju ha minskat ännu mer. Så när jag pratade med dem så ville jag ju boka in en service, och fick höra att de skulle ta den på 1200 mil istället, som var den "stora servicen" som skulle kosta lite över 4000kr att göra. Men de hade inte tid på nästan 2½ vecka, och jag fick höra att jag absolut inte borde köra med maskinen när jag gått så långt över intervallet. Det kunde liksom haverera hela motorn. "Låt den stå tills du kan komma hit med den" var beskedet jag fick. 
 
Well, det hela blev ju en bajsmacka som var ganska tråkig att tugga på, minst sagt. Speciellt som jag hade bokat upp mig på en Knixkurs kommande helg, och som jag avbokade direkt. Och hojen är ju mitt enda transportmedel, tills jag får fingrarna ur och kollar upp felet med bilen. 
 
Men sen började jag tänka efter. 
Jag kan ju göra det. Det kan ta sin lilla tid för maskineriet att komma igång bara. Men sen insåg jag:
 
Om fabriksgarantin ändå är körd så finns det ingen anledning för mig att serva den på en märkesverkstad!

Så jag körde ut och snackade med killen på Påarps MC service, som fixade bakdäcket åt mig utan större krusiduller. Och han började slå lite i sin dator, sen sade han:
"600 milaservicen är bara ett oljebyte och några kontrollpunkter. Inget märkvärdigt. Det kan jag fixa åt dig imorgon, så kan du köra fram till 1200 mil och så tar vi den sen."

Återigen häpnar jag lite över det besked jag fått av min märkesverkstad. Kunde de inte klämt ur sig att det bara var ett oljebyte? Och erbjudit sig att fixa det så jag kunde fortsätta köra 200-300 mil till?
Varför säger man att det är direkt skadligt att köra med hojen, när de flesta märken gått över till 1000 mils intervall på sina serviceböcker, helt enkelt för att maskinerna idag tål att köras så länge...
 
Så summa summarum är att jag fått ny olja i maskinen. Han bytte filtret också just in case, även om det inte var en del av 600 milaservicen och när jag är uppe i 1250 så ska jag höra av mig igen så fixar han den stora servicen också. Och jag ringde ut och avbokade den tid jag hade om 2 veckor på märkesverkstaden. Droppade kommentaren att om garantin ändå är körd så kan jag serva den vart jag vill och att jag hittat nån som kunde göra det snabbare. Han som jag pratade med lät inte ens särskilt förvånad, utan konstaterade bara glatt att det gjorde jag rätt i. 
 
Vad jag inte sade, men som förmodligen var ganska uppenbart, är ju att jag knappast kommer köpa några fler Suzukihojar där. Och det är möjligt att jag hade kunnat bråka om det här. Jag vet ju vilka två jag pratat med, men vem som sade vad för två år sedan kan jag inte med säkerhet säga, eller ens bevisa att det sades. Och det är ju faktiskt på mitt eget ansvar att kolla i serviceboken och läsa vad det står på intervallet. 
Så det ÄR ju mitt eget fel, på alla sätt och vis. 
 
 
...man borde ju ha lärt sig vid detta laget att aldrig tro på vad en försäljare säger till dig!
  
 

Kommentera

Publiceras ej