Nu ska jag berätta om en grej som förvisso hände för ett tag sedan; men än är det ingen som fått höra denna historian som faktiskt är väl värd att berätta...

För en tid sedan så band jag upp mig på fiber och tv från Viasat; och korkad som jag var (läs: hon som dök upp på min verandra för att sälja fiber var jävligt söt) så tecknade jag upp mig innan jag ens hade sagt upp mitt abonnemang från Cmore som jag hade via parabol.

Och eftersom jag är den fantastiske prokrastineraren jag är så dröjde det innan jag ens ringde in för att säga upp det; och då fick jag reda på att uppsägningstiden var innevarande månad + 3 månader.
...när ringde jag tror ni? Såklart den 1:a september!
Så där satt jag så fint med dubbla abonnemang i fyra månader; och inte nog med det, rövkukarna på Cmore vägrade att låta mig ändra kanalpaket till det allra minsta; för då skulle jag automatiskt binda mig i 12 månader till. Så det blev 935 kr i månaden i 4 månader till.

Fast nu ska jag inte gå in på mina känslor gentemot Cmore (eller snarare Canal Digital) utan vi kan kallt konstatera att de inte är överdrivet positiva. Och eftersom jag ändå skulle sitta fast med 4 månader av Cmore så brydde jag mig alltså inte om att installera mitt Viasat; utan det blev liggande på hyllan till den dag då bilden i rutan försvann.

Så småningom så kom då alltså denna dag; och det var då det riktigt roliga tog sin början...

Att installera en digitalbox är ju egentligen ingen större konst. 
En sladd med ström och en sladd från boxen till tv och en nätverkskabel till internet. Fick med ganska tydliga ritningar om hur det ska kopplas; och det är ju inte raketvetenskap. 
...trodde iaf jag!

Kopplar in alla sladdar, startar box och tv och så dyker loggan upp för Viasat. Första frågan som syns i rutan är "Välj din typ av anslutning" och valen är Satellit, IP-TV och Streaming.

Kollar i instruktionerna; men just denna delen står inte med, så vad ska jag egentligen välja? 
Satellit fattar jag ju att det inte är; och logiskt sett borde det ju vara IP-TV, men samtidigt har ju Streaming en liknande funktion, så helt bergssäker är jag alltså inte, men väljer IP-TV ändå.

Hur vill du ansluta till internet? 
Det är fråga nummer två, och se på fan om inte Wi-Fi finns med som alternativ.
Lysande ju; då slipper jag ju ha den där långa jävla nätverkskabeln liggande längs golvet. Så jag väljer det.

Knappa in lösenordet för wi-fi. Okej, då ska vi se här... 
Nu måste jag använda fjärren till att knappa in det, så det blir lite som old school sms; ni vet den där man var tvungen att knappa på 1 flera gånger för C och 2 flera gånger för.....ja, ni är lika gamla som jag alltihop så ni fattar.

Liten skillnad dock...!

På min fjärr så är det inte abc som gäller utan här går sekvensen "Aa Bb Cc @ á ! 1" och likadant för alla andra siffror.

...mitt lösenord för Wi-fi...? 
13 fucking jävla bokstäver och siffror!!!
Och då jag inte vet om det är Case-sensitive så skriver jag det så som det står på modemet. 
...det tar en liten stund.

När det väl är klart så kommer jag till nästa bild; och då står det i rutan "ditt kort är inte aktiverat. Om du är ansluten till internet så tryck på blå knapp för att aktivera ditt kort"

Okej, så jag trycker på blå knapp.
Händer inget.
Trycker, trycker, trycker på blå knapp; men det enda som händer är att hela boxen låser sig; så jag blir tvungen att dra ur sladden för att nollställa boxen. Och får återupprepa steg 1 och 2. Väljer IP-TV och väljer Wi-Fi *knappa* *knappa* *knappa* *knappa* för lösenordet och kommer till samma ruta igen. Ditt kort är inte aktiverat. Tryck på blå knapp.

*Trycker på blå knapp* 
*Trycker på blå knapp!*
*TRYCKER PÅ BLÅ JÄVLA SATANS SKITKNAPP SÅ SNART TRYCKER JAG FINGRET GENOM FJÄRRKONTROLLEN OCH SLÄNGER DEN SATANS JÄVLA FJÄRREN I VÄGGEN!!!!!*

Som ni kanske gissat så händer det inte särskilt mycket. Så jag går och sätter mig vid datorn för att kolla upp på Viasats sida vad det är som är fel; plus att det står att man kan aktivera sitt kort via deras sida. 
Märker fort att jag måste skapa ett konto och under tiden som jag sitter och håller på med detta så smäller det till i golvet.

Katten; som då inte var mycket mer än en kattunge, har traskat omkring på soffbordet och såklart vält ner kartongen med instruktionsböcker och diverse plastpåsar som alla sladdarna låg i och där jag lagt det gamla modemet. Med tanke på att mitt humör var ungefär på kokpunkten så var det nog lika bra att hon hann in under soffan igen...

Sätter mig vid datorn igen och fortsätter skapa kontot på Viasat och sen ska jag skapa ett på Viaplay också. Ungefär vid denna tidpunkten blir jag varse om att löftet som blondinen gav om att man "absolut inte är bunden till någonting" är ungefär lika sant som löftet man ger kvart i tre ragget om att "jag ringer dig sen" men det är ju som det är med det. Hittar mitt kort och aktiverar det; och samtidigt hör jag ett *prassel prassel* under soffan.
Kattjäveln har hittat en av de små plastpåsarna som sladdarna låg i och använder det som leksak.

Sätter mig vid tv'n igen och börjar om hela proceduren. 
IP-TV, Wi-Fi *knappa* *knappa* *knappa* *knappa* och sen händer.....INTE ETT SKIT!!

Men det var väl självaste FAN då!! Känner nästan hur röken börjar komma ut ur öronen...
Okej; fabriksåterställer boxen (eftersom det inte går att byta mellan de olika alternativen utan att fabriksåterställa) och sen gör jag om proceduren igen; med skillnaden att jag denna gången väljer alternativ Streaming och även om jag väljer WI-FI så trycker jag dit nätverkskabeln också. 
*knappa* *knappa* *knappa* *knappa* för lösenordet och sen...Bild i rutan!

SUCCÉ!!!
HAH!!! SUG MIN FETA RÖV DIN SATANS JÄVLA.....men vänta här nu; det är något som inte stämmer...!?

Nog fick jag bilder i rutan alltid; men jag fick inte alla kanalerna jag ska ha. 
Jag har ju hela maxpaketet; men det enda som syns är Femman, Åttan, Discovery och Viasatkanalerna. Man behöver alltså inte vara något geni för att fatta att när jag valde Streaming så fick jag alltså bara de kanalerna som hade streamingtjänst. Men okej; jag är ju på rätt väg iaf. Nu vet jag vad jag ska välja.

Gör om proceduren IGEN. 
Fabriksåterställning. IP-TV, Wi-Fi, *knappa* *knappa* *knappa* *knappa* och sen händer återigen.....INTE ETT SKIT!! Det enda som står i rutan är att boxen inte har någon kontakt med internet och att jag ska kontrollera programkortet. Och då har jag ändå valt både Wi-Fi och kopplat in nätverkskabeln samtidigt. Dubbelt inkopplad typ.

Menförihelajävlahelvete.....! 
Knappar runt lite och går in på Viaplay och upptäcker att jag visst det har kontakt med internet, för jag kan ju välja filmer där. Så jag sitter där och kokar som ett ånglok när jag återigen hör *prassel* *prassel* under soffbordet. Egentligen inget märkvärdigt med att katten vill leka med påsen den hittat igen; men just då kände jag mest för att kasta ut kräket genom fönstret!!

Okej.
Andas....

Känns nästan som att man borde gå en profylaxkurs för att andas ordentligt; men väljer att starta om proceduren ännu en gång. Överdrivet metodisk och med påtvingat lugn så fabriksåterställer jag boxen; väljer IP-TV, struntar i Wi-Fi och slipper alltså lösenordet (även om det i bakhuvudet snurrar en dum tanke om att "tänk om jag måste ha lösenordet även med sladden) trots att jag logiskt vet att så fungerar det inte.

....och i rutan står det "Din box har ingen kontakt med internet. Kontrollera sladdarna och programkortet" och jag är närapå att bränna en säkring i skallen! Tar fram mobilen och ger helt enkelt upp. 
Nu ringer jag supporten och så får de fan lösa det.

*Tuut* "Det är många som ringer just nu. Du har plats 27 i kön"

Jamen såklart har jag ju DET!!!

Så det är bara till att vackert vänta i luren, samtidigt som jag petar runt med fjärren på boxen och ser att Viaplay fungerar inte heller längre nu, och för varje "du behåller din plats i kön" så blir jag mer och mer frustrerad. När det återigen börjar prassla under bordet så brister jag ut i ett avgrundsvrål som antagligen hördes till Zimbabwe "KattJÄVEL du kanske landar på fötterna men så tammefan att jag kommer kasta ut dig så du landar på E4:an!

Det tutar i luren och jag sitter där och väntar; nu har det gått ungefär 25 minuter och jag är nästan framme i kön. Inser att jag förmodligen gör bäst i att börja om från början; så jag fabriksåterställer boxen och inväntar vad supporten kommer säga åt mig att göra. Även om jag är helt hundra på att jag ska ha IP-TV. Humöret är helt klart på kokpunkten och jag är bara en hårsmån från att börja tugga fradga och tala i tungor...

Tillslut går signalen fram och en röst i andra änden svarar. 
Det krävs en självbehärskning närapå i nivå med en Zenbuddhistisk munk för att hindra mig från att vråla könsord det första jag gör; men i bakhuvudet så vet jag ju att denna smått uttråkade kille antagligen inte kan beskyllas för min frustration och de ganska många timmar jag ägnat åt något så simpelt som att koppla in en digitalbox i tv'n.

Så med ett forcerat lugn i rösten förklarar jag att jag har lite problem med att få någon bild i min tv. Jag förstår exakt hur min röst låter; för det är ungefär samma röst kvinnor använder när de säger "ja gör du det om du vill" och där den aningslöse tar det som ett tillstånd, när den mer rutinerade anar fällan.

Jag stoppar honom ganska fort och förklarar att jag inte är helt dum i huvudet; för han börjar prata om vilken sladd som ska sitta vart. Vi konstaterar att jag helt riktigt valt IP-TV och sen kopplat in sladden till nätverket. Men ändå får jag ingen bild. Nästanpå triumferande utbrister jag att jag tammefan hade bild när jag hade Wi-Fi inkopplat och valde Viaplay.

- Ja, svarar han; men Wi-Fi funkar bara på de kanaler du kan streama. Så du måste ha sladden inkopplad.
- JA MEN DET HAR JAG JU FÖR FAN HAFT! kan jag inte låta bli att ryta. Det hände inte ett skit i alla fall!!!

- Har du kopplat in nätverkskabeln i vägguttaget då...?
- Eeeh....Hursa...??
- Nätverkskabeln måste vara ansluten till fiberuttaget som sitter på väggen för att du ska kunna få några kanaler.
- Eeh...sååå....Ska man inte koppla nätverkskabeln till internetmodemet? Det är ju det som är till mitt internet...?
- Nej nej, det måste sitta i väggen; annars får du ingen signal till digitalboxen. Ditt internetmodem har inget med saken att göra. Det finns ett uttag på undersidan där du ska koppla in sladden.

Med andra ord borde jag hållt käften redan från början när han pratade om vilken sladd som skulle sitta vart; istället för att hävda att jag inte var helt blåst i skallen....

Den som installerade fiberuttaget satte det så långt ner på golvet att jag blir tvungen att använda en spegel för att kunna konstatera att mycket riktigt så fanns det ett uttag där som nätverkskabeln skulle in i. 
Trycker dit den och efter en enkel omstart av modemet så har jag bild i rutan.

- Ja, det var ju skönt att det var enkelt att lösa problemet. Ha en bra dag. *Klick*

Ja....
Enkelt att lösa ja...

....undrar vart man kan köpa mjältbrand förresten...?

*prassel* *prassel* *prassel*

Kommentera

Publiceras ej