Så föll det sig då som så att jag införskaffade en ny löparklocka; efter många dagars vånda och lidande.
Trots att jag alltså utan tvekan har råd att skaffa en ny klocka så är jag ju en sån som inte gärna vill köpa något nytt om jag redan har något som fungerar.
 
Och det har jag ju. 
Jag har redan en Polar RX300 som funkar rätt hyfsat ändå. Den visar det den ska; dvs kilometer och tid. 
Två stora nackdelar med just den klockan är dock att jag av någon anledning aldrig fick med något pulsband när jag köpte den; och ungefär var tredje minut under ett pass så frågar klockan efter pulsbandet. Ganska retligt. Och det tycks vara hopplöst att hitta ett pulsband till den nu; om man inte vill ha ett nytt alltså.
 
Andra stora nackdelen är att det inte är inbyggd gps i den, utan man måste ha en stor jäkla klump på armen; och som jag snabbt blev varse ute i skogen så är gps tekniken åtta år gammal och funkade inte särskilt bra.
 
Men sen är ju grejen den att min nya Garmin 235 är ju inte bara en löparklocka; utan den är mer av en helatiden klocka. Och en sån har jag ju redan. En rätt fin sådan om jag får säga det själv. 
 
Jag gillar min kronograf faktiskt. Gav rätt dyra pengar för den också en gång i tiden. 
För när jag köper en klocka så köper jag den jag verkligen vill ha; kosta vad det kosta vill, och sen har jag den tills den är förbrukad. Vilket brukar landa någonstans runt 6-7 år, sen hamnar den i en byrålåda.
 
Men just denna klockan har varit med en aning längre än så; tror rentav att den snuddar på 10 år nu. 
Och en av dess största fördelar (som jag gillar skarpt) är samtidigt en av dess största nackdelar (vilket jag ogillar i lika stor mån) nämligen att den är klimatsmart. 
 
Jag är inte fullt ut topp tunnor vansinnig miljöpartist; men det jag kan göra för miljön genom att vara klimatsmart vill jag gärna göra. Småsaker som att ta med sig en plastpåse till affären istället för att köpa en ny, eller låta bli att köpa nya plastburkar och istället använda de ypperliga glasburkar man får när man köper t.ex honung. Istället för att fylla en kastrull med vatten och ställa på spisen så kokar man upp vatten som precis täcker botten och använder vattenkokaren för resten av vattnet. Spar energi; klimatsmart. 
...men nu tappade jag tråden en aning.
 
Det som är klimatsmart med min kronograf är att det är en ecodrive. 
Boetten består av solpaneler som laddar batteriet. M.ao behöver man aldrig byta batteri för man använder solen istället. Klimatsmart. 
 
Men som jag nämnde så är detta samtidigt den största nackdelen med denna klockan; för som vi alla vet så har vi en hyfsat mörk årstid också när solen mest lyser med sin frånvaro.
Många gånger har klockan stannat helt för mig; andra gånger har jag blivit lurad av att klockan går flera timmar fel. 
 
Den största anledningen till att jag faktiskt genomförde köpet är en nackdel som båda mina klockor har gemensamt; en nackdel som det nästan bär en emot att erkänna...
 
Jag ser helt enkelt inte vissa detaljer längre...!
 
Man blir ju äldre, och synen tycks förtvina i alarmerande takt. 
Löparklockan visar kilometern ganska tydligt, men när man springer och bara ska kasta en snabb blick på klockan så ser jag aldrig vad det står efter. Det kan vara 3,1 eller 3,7 eller 3,9. Ena siffran visas stort och de andra siffrorna är av någon outgrundlig anledning i pygméformat.
Jag kan inte se dem helt enkelt. 
 
Samma sak med kronografen.
Ibland på träningen när jag ska fylla i träningskalendern och ska se vad det är för datum så känns det som att det är pygmébokstäver skrivet i nanoskrift, och när jag använder tidtagaruret så ser jag fan inte om det har gått 3 eller 4 minuter eftersom visarna är analoga. 
 
Nåja, nu är det en ny klocka med stora fina siffror, och som grädde på moset (säger den laktosintolerante) så kan man själv ladda ner appar som ändrar hur klockan ser ut. Det finns alla dess sorter; rentav en Breitling kopia; även om troligtvis ingen någonsin går på att det är en Breitling man har på armen. 
 
Lite kul är det också att den mäter pulsen hela tiden; mäter din sömn och mäter dina aktiviteter; och skulle man sitta på arslet för länge så piper den till och det står "rör dig" på skärmen. Övervakad till max...
 
Sen är den ju smart också, så om man synkar den med mobilen så får man aviseringarna i klockan; fast om det är så jävla smart vetefan för nu blir man ju hela tiden medveten om vad som händer i mobilen. Man kan dock begränsa vilka appar som får skicka aviseringar. 
 
Idag testade jag klockan också på en löptur för första gången, och jag måste då säga att det var en betydligt trevligare upplevelse än den gamla klockan. När jag väl hade ställt in vilket tempo jag ville ligga på så såg klockan till att jag höll det. 
 
Mot slutet av en hyfsat jobbig runda så blev det många ilskna vibrationer och ett "FÖR LÅNGSAMT" i displayen och man undrade ju i sitt stilla sinne vad det var för dum jävel som ställt in det tempot...
Likaså kunde jag nu också konstatera att min puls ligger sjuk högt även vid ganska moderat belastning. 
Jag låg på en snittpuls på över 180 under hela femman.
 
Än har jag inte riktigt listat ut om det är bra eller dåligt att genomgående ha en hög puls. Man tycker ju att med många slag i minuten så ska ju mycket syre pumpas runt i kroppen och man borde orka mer, men förmodligen innebär det att jag är mer explosiv än uthållig. 
 
Samtidigt är jag ju fullt medveten om att en kolibri inte på långa vägar lever lika länge som en elefant och om man ska tro på det som står på nätet så finns det forskning som visar att de med hög vilopuls helt enkelt inte lever lika länge som de med lägre vilopuls. 
Tja, den som lever får väl se...
 
Oavsett vilket så är jag nöjd med mitt inköp iaf. Det var mycket enklare att sticka ut och springa utan att hålla på och fippla med mobilen när man ska starta. Fast sen undrar jag om inte den här smarta klockan är en liiiiten aning FÖR smart...?
 
Det finns ju en inbyggd accelerometer som mäter dina aktiviteter; och en kväll så vibrerade det till i klockan och i displayen stod det:
 
Aktivitetsmätaren har upptäckt en aktivitet. Det rekommenderas att upphöra med den aktiviteten; annars kan du bli blind...
 
Snacka om att vara övervakad... ;) 

Kommentera

Publiceras ej