Jag vill ju egentligen så långt det går undvika att skriva om politik i denna bloggen; även om jag är fullt medveten om att jag gjort det åtskilliga gånger tidigare. 
Men ju närmre valet man kommer; desto mer dynga sprids det omkring på sociala medier och man fullkomligen bombarderas av saker och påståenden.
 
Det jag tycker är en aning märkligt är att det mesta av det som delas just nu är saker som inte handlar om det egna partiet; utan allt handlar om vad det ANDRA partiet har gjort. Lite märkligt sätt att bedriva sin propaganda kan man tycka.
 
Det är ju liksom inte så lätt att veta vad ett parti verkligen står för, när det enda de gör är att kasta skit på de andra partierna. Liksom; formulera din egen åsikt och riktlinje och låt den tala för sig själv. 
En lite lustig grej som jag såg nyligen är det där med att de stora partierna S och M tycks tappa kollosalt med väljare till SD; och nu kämpar de febrilt för att få tillbaka dessa väljare. 
 
Så.....
Man vägrar att samarbeta med ett parti som SD för att man anser dem vara rasister; men man vill ha väljare som kan tänka sig att rösta på dessa rasister...?
 
Borde man inte stå fast vid sin övertygelse och istället säga att de som kan tänka sig att rösta på SD kan dra åt helvete och att man inte vill ha deras röst? 
Jag menar; kan man inte samarbeta med dem så för deras ideologi så borde man ju inte vilja ha väljare som kan tänka sig att sympatisera med den; eller hur?
 
Lite skrämmande är det också när man tittar på siffrorna och ser att 2010 hade SD 5,7% röster, 2014 fick de 12,86% och förutspås att nå över 20% i detta valet; men fortfarande är det inget av de stora partierna som vill ge sig på lite självrannsakan och fråga vad det är de sysslat med som orsakat denna monumentala ökningen.
 
Någonstans har något gått jävligt fel; och eftersom alla partier skyr SD som pesten så kan man ju knappast ge dem skulden för hur opinionen har svängt. Det är liksom dags för lite självrannsakan. 
 
Men nu var det inte riktigt det här jag skulle skriva om; utan det var en annan grej som jag reagerade på häromdagen.
 
Aftonbladet blev överlyckliga när de fick en chans att dänga till språkröret för MP, Isabella Lövin, som är minister för klimat och utveckling bland annat. Hon visade sig ha en 13 år gammal skitig dieselbil i garaget som regelbundet registreras för trängselavgift i Stockholm. 
 
Lite hyckleri kan man då tycka eftersom MP vill straffskatta bort dieselbilarna och i övrigt borde ju en miljöpartist kanske titta mer mot en hybridbil eller liknande för att bevara trovärdigheten. Man vill ju även förbjuda dieselbilar från att köra in i städerna; dvs innanför där det tas ut trängselavgift.
 
Lövin tog läxan från Özz Nujen (som visade sig betalt den Uzbekiske terroristen för svartjobb och sen skyllde allt på sin svåger) och hänvisade till att det var makens bil som han behövde för att han ibland kör tunga stenar; samt att han kör ungefär 300 mil om året med den. 
 
Klappat och klart; skyll på någon annan och problemet är löst. 
 
Men vänta nu här.....
 
Jag skiter väl i hyckleriet i att en miljöpartist har en dieselbil i garaget; som hon mest tycks vilja glömma att den finns där. Det jag reagerar på är miltalet...
 
300 mil om året....?
 
TACKA FAN FÖR ATT MAN INTE HAR PROBLEM MED BRÄNSLEPRISER PÅ 16 KR/L DÅ!!!
 
Vi andra stackars dödliga som ligger och kör runt 2000 mil om året tycker nog inte att det är lika roligt med de summorna. Jag hade också kunnat sitta och bestämma över vilka bränslepriser vi ska ha om jag inte kör mer än så varje år och då göra dem hutlösa. Det är ungefär som att jag kan tänka mig att priset på ett flak öl borde ligga på 700 kr; för jag dricker ju ändå inte mer än 4-5 flak om året. 
....de som dricker ett flak per helg är nog inte lika roade. 
 
Det retar mig också en aning att ett så litet fjuttparti med 6% av rösterna i förra valet tillåts bestämma så mycket som de gör; och ha 6 ministrar i regeringen, helt enkelt för att S behöver dem. 
De tillåts härja omkring i svensk politik med sina ynka 6% bara för att de kan hålla S som gisslan med sina låga siffror...
 
Som prognoserna ser ut just nu lär de förmodlingen knappt klara av 4% spärren; men om de gör det så lär de väl få fortsätta att köra sitt race och fucka upp saker och ting. 
 
Missförstå mig inte; jag är för miljön och vill vara klimatsmart; men bara för att man är klimatsmart måste man ju inte vara helt jävla dum i huvudet. För det finns fan ingen logisk förklaring till varför vi i lilla Sverige ska ha bland de dyraste drivmedelskostnaderna i världen. 
 
Billigast i världen per 1:a januari 2018 var Turkmenistan med 2:33 kr/l, därefter följer Kuwait med 2:83 kr/l tätt följt av Iran med 2:93 kr/l
 
Ska vi prata invånarantal också?
Turkmenistan 5,7 miljoner
Kuwait 4 miljoner
Iran 80 miljoner invånare!
 
Vi snackar alltså nästan 90 miljoner invånare som alla tankar för under 3 kr litern!
 
Nu vet jag ju att alla 90 miljonerna kör inte bil; men det gör i gengäld inte Sveriges knappa 10 miljoner heller. Och jag känner mig rätt säker på att vi har högre krav på rena bilar jämfört med de länderna. Och i Indien kostar bensinen 9:40 för deras 1,3 miljarder invånare. Snittpriset för världen som helhet redovisas som 9:15 kr/l.
 
Jag är för miljön och jag är för klimatsmarta ideér som kan göra nytta för samhället i sig och världen i stort. 
Och jag skiter egentligen i att en miljöpartist har en fuldiesel i garaget. 
 
 ...men hur jävla mycket ska vi i detta pyttelilla landet egentligen behöva lägga på att bara ta sig till och från jobbet? En femtedel av lönen bara på drivmedel är nog rätt mycket standard i detta landet skulle jag tro. 
 
D.v.s för oss vanliga människor som lever i den verkliga världen dit tunnelbanan inte går och som knegar på ett vanligt jobb, och som oftast har mycket månad kvar i slutet på lönen. 
 
Ett statsråd med 136 000 kr i månadslön som kör 300 mil om året har nog lite svårt att föreställa sig den verkligheten....!

Kommentera

Publiceras ej